Min Varukorg

Stäng

FAQ

Allmänt

Vad är Historly?

Historly säljer exklusiva posters med fokus på historiska motiv online. Historien bakom verken, kvalitet och exklusivitet står i fokus i allt vi gör. Vårt kontor ligger på Ulriksborgsgatan 16, 112 18 i Stockholm.

Var kommer motiven ifrån?

Alla motiv har blivit noggrant utvalda från olika arkiv. Historly samarbetar också med konstnärer, fotografer och dig som äger rättigheter till historiska bilder och konst. Vi utökar kontinuerligt våra kollektioner.

Jag hittar inte svaret på min fråga här, hur gör jag?

Inga problem, maila oss på hello@historly.com eller använd vårt kontaktformulär så återkommer vi så snart vi kan! 

Produkt

Vad kostar Historlys posters?

Priserna varierar beroende på storlek. Moms är inkluderat i priset. Vi erbjuder alltid fri frakt och du kan välja att se alla priser i din föredragna valuta. Alla transaktioner sker i SEK. 

30 x 40 cm: 320 SEK
40 x 50 cm: 420 SEK
50 x 70 cm: 520 SEK
70 x 100 cm: 720 SEK

Vilket papper använder ni?

Vi är mycket stolta över att endast jobba med papper från Hahnemühle, en av världens absolut ledande tillverkare av fine art papper. Våra kunder upplever att Hahnemühles papper ger verken ett mer exklusivt uttryck. Papperstypen heter Hahnemühle Matt Fibre 200g och har en varm ton vilket ger motiven ett fantastiskt djup. Pappret är matt och har en mycket mjuk yta med fin textur. Pappret är fri från syra och har ett mycket lågt OBA-innehåll. Om du förvarar och monterar våra posters på rätt sätt, kan du räkna med att de håller i upp emot 60 år!

Vad är det för upplösning och skärning på bilderna?

Eftersom vissa bilder är över 100 år gamla så är de naturligt lite mer suddiga och oskarpa än helt nytagna bilder - vi tycker att det är en del av charmen! Alla våra produkter är av god kvalitet och har noggrant granskats av oss. Motiven beskärs något annorlunda för att passa optimalt i respektive posterstorlek. 

Ingår passepartout?

Ja, vi har valt att integrera passepartout digitalt, direkt i bilden för att skapa en exklusiv, lyxig känsla. Vi erbjuder inga separata/lösa passepartout. 

Ingår det en tavelram?

Ram ingår inte men vi erbjuder flera träramar med plexiglas i god kvalitet till konkurrenskraftiga priser. Välj mellan vit, svart och ek. 

Var produceras Historlys posters?

Vi producerar alla våra posters i Sverige.

Kan jag få texten i bilderna i ett annat språk?

Alla våra produkter kommer med titel och eventuell referens, alltid på engelska. Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda olika språkalternativ i dagsläget. 

Gåva

Får jag ett fysiskt kvitto med mig i leveransen? 

Vi erbjuder betalning via Klarna för att det ska vara så tryggt och enkelt som möjligt att handla av oss. Alla kvitton är därför digitala och skickas via Klarna till din e-mail adress. Ska din beställning skickas som gåva direkt till mottagaren rekommenderar vi att du använder din egna e-mail adress vid checkout om du vill att leveransen skall bli en överraskning. 

Kan jag skicka med ett personligt meddelande i min gåva från Historly?

För individuella förfrågningar så som mindre personliga meddelanden, var god kontakta oss på hello@historly.com innan du lägger din beställning så ska vi undersöka saken närmre!

Erbjuder ni presentkort?

I dagsläget erbjuder vi tyvärr inte presentkort men beroende på efterfrågan kan vi komma att introducera dem längre fram. 

Frakt

Vilka länder levererar ni till och vad kostar det? 

Vi levererar till hela världen! Frakten är helt gratis! 

Hur lång leveranstid har ni?

Leveranstiden inom Norden är ca 1-3 arbetsdagar.

Inom övriga Europa är leveranstiden 2-5 arbetsdagar. 

I övriga delar av världen så är leveranstiden cirka 3-8 arbetsdagar. 

Hur skickar ni mitt paket?

Din beställning skickas varsamt rullad i ett hårt och stöttåligt papprör med DHL till ditt närmsta utlämningsställe.

Vilket ombud kommer paketet till?

Du kan tyvärr inte välja utlämningsställe själv, men DHL avgör automatiskt vilket som är ditt närmsta utlämningsställe baserat på den adress du uppgav vid beställningen. Vilket ombud paketet kommit till, ser du tydligt i aviseringen du får när paketet anlänt.

 

Betalning

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Du kan betala med Visa, Mastercard och American Express. Vi erbjuder också betalning via Klarna för att det ska vara så tryggt och enkelt som möjligt att handla av oss. Via Klarna kan du betala med kort och mot faktura. Du kan välja att betala direkt, 14 dagar senare alternativt dela upp betalningen över en viss period. Läs mer om Klarnas betalningsvillkor här.

Vem betalar eventuella tullavgifter?

Beroende på vilket land du fraktar till kan leveransen innebära att vissa tullavgifter och skatter tillkommer. Du som kund är ansvarig för att betala dessa.

 

Ångerrätt och returer

Jag har gjort ett misstag i min order, kan ni ändra eller avbryta den? 

Kontakta oss så snart som möjligt efter att du har lagt din order och vi kommer att göra allt vi kan för att hjälpa dig. Maila de ändringar du önskar till hello@historly.com och glöm inte att ange ordernummer. Vi kan tyvärr inte garantera att vi hinner göra ändringarna i tid men du har alltid 14 dagars ångerrätt så länge du inte bryter förseglingen på varorna. 

Kan jag returnera beställda varor och hur gör jag då?

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp och alltid fria returer. Observera att posters levereras förseglade med ett klistermärke över silkespappret som den är inslagen i. Du får inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Om du ångrar ett köp måste du utöva din ångerrätt genom att maila oss inom 14 dagar från dess att du eller ditt ombud tagit emot produkten/produkterna.

När du returnerar en eller flera av de varor som du har köpt så skall du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till hello@historly.com och ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och vilka varor du kommer att returnera inklusive deras produktnamn och antal. Vi skickar en digital retursedel till dig som du tar med dig till valfri DHL Servicepoint inom 14 dagar från det datum meddelande om utövande av ångerrätten lämnades till Historly. Förslagsvis går du till samma DHL Servicepoint som paketet levererades till då det är den närmsta din leveransadress, men skulle det av någon anledning inte vara optimalt för dig så har du en länk till samtliga DHL Service points här. DHL kommer att skriva ut retursedeln åt dig och ta emot dina returnerade varor. Vi på Historly står för returerna!

Kom i håg att du ansvarar för varans skick från och med att du har mottagit leverans: returer ska skickas väl emballerade, i fint skick och i originalkartong med den retursedel vi skickar dig.

När vi tar emot returen kommer vi att kontrollera att förseglingen ej har brutits och att varorna inte har några oskäliga förslitningar och/eller skador innan vi betalar tillbaka beloppet till dig, via Klarna. Observera att oskäliga förslitningar och /eller skador kan komma att dras av från beloppet. Returer med bruten försegling är ogiltiga. 

 

Reklamation

Hur gör jag om jag vill reklamera varan?

Alla reklamationer (skadade eller felaktiga varor) ska göras inom en vecka från mottagen leverans. Reklamationer skickas till hello@historly.com med en förklaring och bifogad bild utav felet eller skadanHistorly står för returfrakten och kommer att ersätta den felaktiga produkten med en ny. 

x
x