FAQ
Allmänt
Historly säljer exklusiva posters och canvastavlor med fokus på historiska motiv online. Historien bakom verken, kvalitet och exklusivitet står i fokus i allt vi gör. Vårt kontor ligger i Stockholm, Sverige.
Alla motiv har blivit noggrant utvalda från olika arkiv. Historly samarbetar också med konstnärer, fotografer och dig som äger rättigheter till historiska bilder och konst. Vi utökar kontinuerligt våra kollektioner.
Inga problem, maila oss på hello@historly.com eller använd vårt kontaktformulär så återkommer vi så snart vi kan!
Produkt
100 x 140 cm: 1 200 SEK
70 x 100 cm: 1 500 SEK
Vi är mycket stolta över att endast jobba med papper från Hahnemühle, en av världens absolut ledande tillverkare av fine art papper. Våra kunder upplever att Hahnemühles papper ger verken ett mer exklusivt uttryck. Papperstypen heter Hahnemühle Studio Enhanced 210g och har en varm ton vilket ger motiven ett fantastiskt djup. Pappret är matt och har en mycket mjuk yta med fin textur. Pappret är fri från syra och har ett mycket lågt OBA-innehåll. Om du förvarar och monterar våra posters på rätt sätt, kan du räkna med att de håller i upp emot 60 år!
Vilket tyg använder ni till canvastavlorna?Återigen, vårt älskade Hahnemühle. Alla canvastavlor görs för hand i Sverige och motiven trycks på ett av världens mest exklusiva canvastyg Art Canvas Smooth som ger verken en otrolig känsla. Tyget är mattbelagd och tillverkad av av en blandning mellan polyester och bomull. Den krämvita färgen gör att motivens färger blir underbart levande. Tyget innehåller inga optiska glansmedel och har en slät, enhetlig dukstruktur. Tyget är syra- och ligninfri och uppfyller de mest krävande kraven vad gäller åldersbeständighet.
Vad är det för upplösning och skärning på bilderna?Eftersom vissa bilder är över 100 år gamla så är de naturligt lite mer suddiga och oskarpa än helt nytagna bilder - vi tycker att det är en del av charmen! Alla våra produkter är av god kvalitet och har noggrant granskats av oss. Motiven beskärs något annorlunda för att passa optimalt i respektive storlek.
Ram ingår inte men vi erbjuder flera ramar med plexiglas i god kvalitet till konkurrenskraftiga priser.
Vi producerar alla våra posters och canvastavlor i Sverige.
Gåva
Kvitton och fraktsedel är digitala och skickas till din angivna e-mail adress. Ska din beställning skickas som gåva direkt till mottagaren rekommenderar vi att du använder din egna e-mail adress vid checkout om du vill att leveransen skall bli en överraskning.
För individuella förfrågningar så som mindre personliga meddelanden, var god kontakta oss på hello@historly.com innan du lägger din beställning så ska vi undersöka saken närmre!
Frakt
Vi levererar till hela världen! Frakten är helt gratis!
För posters gäller nedan:
Leveranstiden inom Norden är ca 1-3 arbetsdagar.
Inom övriga Europa är leveranstiden 2-5 arbetsdagar.
I övriga delar av världen så är leveranstiden cirka 3-8 arbetsdagar.
Vad gäller canvastavlor gör vi dem för hand i vår fabrik i Sverige. Canvastyget behöver torka innan vi spänner upp dem på en träram och skickar dem till dig. Leveranstiden för en canvastavla är därför cirka 7 arbetsdagar inom Norden, något längre till övriga länder.
Betalning
Du kan betala med Visa, Mastercard och American Express. Vi erbjuder också betalning via Klarna för att det ska vara så tryggt och enkelt som möjligt att handla av oss. Via Klarna kan du betala med kort och mot faktura. Du kan välja att betala direkt, 14 dagar senare alternativt dela upp betalningen över en viss period. Läs mer om Klarnas betalningsvillkor här.
Ångerrätt och returer
Kontakta oss så snart som möjligt efter att du har lagt din order och vi kommer att göra allt vi kan för att hjälpa dig. Maila de ändringar du önskar till hello@historly.com och glöm inte att ange ordernummer. Vi kan tyvärr inte garantera att vi hinner göra ändringarna i tid men du har alltid 30 dagars ångerrätt så länge du inte bryter/öppnar förseglingen på varorna.
Om du önskar göra en retur, vänligen maila oss på hello@historly.com och ange ditt namn, ordernummer/ fakturanummer och vilka varor du vill returnera inklusive deras produktnamn och antal. Vi skickar en returkod som du tar med dig tillsammans med din legitimation till en valfri DHL Servicepoint inom 14 dagar från att du meddelande oss om returen. När vi tar emot produkten kommer vi att kontrollera att förseglingen ej har brutits/öppnats och att varorna inte har några oskäliga förslitningar och/eller skador innan vi gör en återbetalning. Vi tillämpar en fullständig värdeminskning om produkten inte är i säljbart nyskick.