FAQ

Allmänt

Vad är Historly?

Historly säljer exklusiva posters och canvastavlor med fokus på historiska motiv online. Historien bakom verken, kvalitet och exklusivitet står i fokus i allt vi gör. Vårt kontor ligger i Stockholm, Sverige.

Var kommer motiven ifrån?

Alla motiv har blivit noggrant utvalda från olika arkiv. Historly samarbetar också med konstnärer, fotografer och dig som äger rättigheter till historiska bilder och konst. Vi utökar kontinuerligt våra kollektioner.

Jag hittar inte svaret på min fråga här, hur gör jag?

Inga problem, maila oss på hello@historly.com eller använd vårt kontaktformulär så återkommer vi så snart vi kan! 

Jag hittar inte motivet eller konstnären jag letar efter, kan ni hjälpa mig?
Ja och ja! Vi utökar våra kollektioner så snabbt vi bara kan men vi behöver din hjälp för att prioritera rätt motiv, fotograf och konstnär! Skriv till oss och beskriv vad du letar efter så ska vi göra vårt bästa för att ta fram det åt dig! Exempel kan vara ett visst verk, en viss konstnär, ett gammalt fotografi av den gata du bor på, en gammal karta av den stadsdel du bor i eller ett känt citat av någon du tycker är inspirerande.
 

Produkt

Vad kostar Historlys posters?
Priserna varierar beroende på storlek. Moms är inkluderat i priset. Vi erbjuder alltid fri frakt och du kan välja att se alla priser i din föredragna valuta. Alla transaktioner sker i SEK. 
30 x 40 cm: 320 SEK
40 x 50 cm: 420 SEK
50 x 70 cm: 520 SEK
70 x 100 cm: 720 SEK

100 x 140 cm: 1 200 SEK

Vad kostar Historlys canvastavlor?
Priserna varierar beroende på storlek. Moms är inkluderat i priset. Vi erbjuder alltid fri frakt och du kan välja att se alla priser i din föredragna valuta. Alla transaktioner sker i SEK. 
30 x 40 cm: 700 SEK
40 x 50 cm: 900 SEK
50 x 70 cm: 1 200 SEK

70 x 100 cm: 1 500 SEK

Vilket papper använder ni till posters?

Vi är mycket stolta över att endast jobba med papper från Hahnemühle, en av världens absolut ledande tillverkare av fine art papper. Våra kunder upplever att Hahnemühles papper ger verken ett mer exklusivt uttryck. Papperstypen heter Hahnemühle Studio Enhanced 210g och har en varm ton vilket ger motiven ett fantastiskt djup. Pappret är matt och har en mycket mjuk yta med fin textur. Pappret är fri från syra och har ett mycket lågt OBA-innehåll. Om du förvarar och monterar våra posters på rätt sätt, kan du räkna med att de håller i upp emot 60 år!

Vilket tyg använder ni till canvastavlorna?

Återigen, vårt älskade Hahnemühle. Alla canvastavlor görs för hand i Sverige och motiven trycks på ett av världens mest exklusiva canvastyg Art Canvas Smooth som ger verken en otrolig känsla. Tyget är mattbelagd och tillverkad av av en blandning mellan polyester och bomull. Den krämvita färgen gör att motivens färger blir underbart levande. Tyget innehåller inga optiska glansmedel och har en slät, enhetlig dukstruktur. Tyget är syra- och ligninfri och uppfyller de mest krävande kraven vad gäller åldersbeständighet. 

Vad är det för upplösning och skärning på bilderna?

Eftersom vissa bilder är över 100 år gamla så är de naturligt lite mer suddiga och oskarpa än helt nytagna bilder - vi tycker att det är en del av charmen! Alla våra produkter är av god kvalitet och har noggrant granskats av oss. Motiven beskärs något annorlunda för att passa optimalt i respektive storlek. 

Ingår det en tavelram?

Ram ingår inte men vi erbjuder flera ramar med plexiglas i god kvalitet till konkurrenskraftiga priser.

Var produceras Historlys posters och canvastavlor?

Vi producerar alla våra posters och canvastavlor i Sverige.

Jag älskar ett motiv, men vill göra ändringar i produkten, hur gör jag?
För individuella förfrågningar om ändringar får du gärna maila oss på hello@historly.com eller använda vårt kontaktformulär så återkommer vi så snart vi kan! 

Gåva

Får jag ett fysiskt kvitto med mig i leveransen? 

Kvitton och fraktsedel är digitala och skickas till din angivna e-mail adress. Ska din beställning skickas som gåva direkt till mottagaren rekommenderar vi att du använder din egna e-mail adress vid checkout om du vill att leveransen skall bli en överraskning. 

Kan jag skicka med ett personligt meddelande i min gåva från Historly?

För individuella förfrågningar så som mindre personliga meddelanden, var god kontakta oss på hello@historly.com innan du lägger din beställning så ska vi undersöka saken närmre!

Erbjuder ni presentkort?
Ja det gör vi. Du hittar presentkorten i menyn eller genom att söka efter presentkort i sökrutan

Frakt

Vilka länder levererar ni till och vad kostar det? 

Vi levererar till hela världen! Frakten är helt gratis! 

Hur lång leveranstid har ni?

För posters gäller nedan:

Leveranstiden inom Norden är ca 1-3 arbetsdagar. 
Inom övriga Europa är leveranstiden 2-5 arbetsdagar. 
I övriga delar av världen så är leveranstiden cirka 3-8 arbetsdagar. 

Vad gäller canvastavlor gör vi dem för hand i vår fabrik i Sverige. Canvastyget behöver torka innan vi spänner upp dem på en träram och skickar dem till dig. Leveranstiden för en canvastavla är därför cirka 7 arbetsdagar inom Norden, något längre till övriga länder.

    Vilket ombud kommer paketet till?
    Din beställning skickas med DHL till ditt närmsta utlämningsställe. Du kan tyvärr inte välja utlämningsställe själv, men DHL avgör automatiskt vilket som är ditt närmsta utlämningsställe baserat på den adress du uppgav vid beställningen. Vilket ombud paketet kommit till, ser du tydligt i aviseringen du får när paketet anlänt. Det går att köpa till direktleverans - skriv till oss om du önskar detta!
     

    Betalning

    Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

    Du kan betala med Visa, Mastercard och American Express. Vi erbjuder också betalning via Klarna för att det ska vara så tryggt och enkelt som möjligt att handla av oss. Via Klarna kan du betala med kort och mot faktura. Du kan välja att betala direkt, 14 dagar senare alternativt dela upp betalningen över en viss period. Läs mer om Klarnas betalningsvillkor här.

    Vem betalar eventuella tullavgifter?
    Beroende på vilket land du fraktar till kan leveransen innebära att vissa tullavgifter och skatter tillkommer. Du som kund är ansvarig för att betala dessa.
     

    Ångerrätt och returer

    Jag har gjort ett misstag i min order, kan ni ändra eller avbryta den? 

    Kontakta oss så snart som möjligt efter att du har lagt din order och vi kommer att göra allt vi kan för att hjälpa dig. Maila de ändringar du önskar till hello@historly.com och glöm inte att ange ordernummer. Vi kan tyvärr inte garantera att vi hinner göra ändringarna i tid men du har alltid 30 dagars ångerrätt så länge du inte bryter/öppnar förseglingen på varorna. 

    Kan jag returnera en vara och hur gör jag då?
    Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på posters och ramar. Det är tyvärr inte möjligt att returnera en canvastavla då dessa produceras vid orderläggning specifikt för dig som kund och inte kan säljas vidare. Det är inte heller möjligt att returnera ramar som du har beställt inramningstjänst på, givetvis inte heller själva inramningstjänsten som utförs i fabrik vid beställning av en sådan.
    Vid en retur står du som kund för returfrakten som kostar 69 kr (undantag för 100x140 ramar som kostar 400 kr i returkostnad pga av storleken) och dras av på beloppet som vi betalar tillbaka till dig för den returnerade varan. Produkten ska returneras i oskadad originalförpackning och vara i säljbart nyskick. Bytes- och returrätten kan inte utnyttjas om produkten är specialanpassad. Ramar levereras med en skyddande plast som inte får öppnas om du vill ha rätten att returnera en ram (ramar som har ramats in på önskan av kund går ej att returnera). Posters levereras förseglade med ett klistermärke över silkespappret som den är inslagen i. Du får inte bryta/öppna förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. 

    Om du önskar göra en retur, vänligen maila oss på hello@historly.com och ange ditt namn, ordernummer/ fakturanummer och vilka varor du vill returnera inklusive deras produktnamn och antal. Vi skickar en returkod som du tar med dig tillsammans med din legitimation till en valfri DHL Servicepoint inom 14 dagar från att du meddelande oss om returen. När vi tar emot produkten kommer vi att kontrollera att förseglingen ej har brutits/öppnats och att varorna inte har några oskäliga förslitningar och/eller skador innan vi gör en återbetalning. Vi tillämpar en fullständig värdeminskning  om produkten inte är i säljbart nyskick. 

    Paket som inte hämtats ut
    Kommer produkterna tillbaka till oss på grund av att de inte hämtats ut på utlämningsstället i tid kommer vi debitera en kostnad på 250 kr för att täcka upp kostnaderna för dubbla frakter samt hantering av returen.
     

    Reklamation

    Hur gör jag om jag vill reklamera varan?
    Alla reklamationer (skadade eller felaktiga varor) ska göras inom en vecka från mottagen leverans. Reklamationer skickas till hello@historly.com med en förklaring och bifogad bild utav felet eller skadanHistorly kommer att ersätta den felaktiga produkten med en ny.